Pitný režim

Pitný režim je to, co denně vypijeme. Vodu, kávu, minerálku, různé ovocné či zeleninové šťávy i alkohol. Některé nápoje jsou pro nás prospěšné a jiné nám naopak škodí. Některé nás třeba odvodní. Průměrný člověk by měl denně vypít 2- 3 litry tekutiny denně. Denně naše tělo vyloučí skrz močení, pocením a dýcháním či stolicí právě toto množství vody. Správný pitný režim má na naše zdraví prospěšný vliv. Proto bychom měli vědět, co pijeme, jaké množství a věnovat mu pozornost. Pokud budeme mít nedostatek tekutin, dojde k dehydrataci a ta může vést ke smrti. Nedostatek tekutin na sobě poznáme hned v několika příznacích. V první řadě pociťujeme žízeň a pak mezi ně patří oschlé rty, únava, tmavě žlutá moč, suchá pokožka. Více se nám chce spát a naše fyzická a psychická výkonnost klesá. Co bychom měli pít? Určitě čistou vodu, můžeme si dát do vody třeba lístečky máty, plátky citronu, pomeranče, nebo kousky jiného ovoce.

voda s citronem

Dobré jsou minerální vody, ale zase nepít příliš moc minerálek. Denně se doporučuje vypít přibližně půl litru minerálky. Minerálky je vhodné střídat. Doplníme patřičné množství vody a i minerálů, které naše tělo pro správnou funkci potřebuje. Super jsou šťávy z ovoce či zeleniny, je vhodnější, když si tyto nápoje vyrobíme sami, než když si je kupujeme v obchodech. V obchodech jsou třeba džusy doplněné o velké množství cukrů, barviv a éček. Čaj je také dobrý. Před černým je lepší upřednostnit třeba zelený či ovocný čaj, lépe neslazený a pokud potřebujeme sladit, tak jen lehce oslazený. Bylinné čaje by měly být také součástí našeho pitného režimu, bylinky jsou zdravé. Pozor bychom si rozhodně měli dát na alkoholické nápoje, ačkoli se třeba jedná o měkký alkohol. I pivo či víno dehydratuje organismus, takže proto pijeme alkohol, je vhodné ho doplnit zvýšeným množství čisté vody.

voda ve sklenici

Také pozor na kafe či různá kapučína. Proč? Obsahují kofein a díky kofeinu vylučujeme více vody z těla, více močíme. Určitě jsou kofeinové nápoje nevyhovující k doplnění k pitnému režimu, takže když si dáme kávu, je lepší si k ní dát sklenici vody. Pokud je horko a potíme se více, nebo aktivně chodíme do sauny či páry, hodně sportujeme, měli bychom zvýšit doplňování vhodných tekutin. Hodně z nás má rádo sladké limonády, obsahují ale velké množství sladidel. Hodně cukrů není moc dobrých, sklenice koly například obsahuje 12 kostek cukru. Vím, že jsou i light verze sladkých limonád, jsou slazené o umělá sladidla. Pozor na to, větší množství umělých sladidel škodí právě ledvinám. Pít bychom měli v průběhu dne, v práci, ve škole, doma, ve fitku. Určitě bychom si s sebou v kabelce či tašce měli nosit láhev vody buď čisté nebo lehce ochucené citronem. Správný pitný režim zvyšuje naši fyzickou a psychickou kondici, nemáme suché rty, díky dobrému pitnému režimu máme hezčí pleť a pokožku.